Physics simulation

December 7, 2012

MMDAgent has a physics engine to simulate natural-looking movements of models.  The simulation is applied to models that contain extra definitions of rigid bodies and joints.  MMDAgent adopts the same engine as MikuMikuDance, so any physics-enabled models for MikuMikuDance can be used in MMDAgent.  The major differences in MMDAgent are:

  • The default gravity scale factor of MMDAgent is 2.0, and that may cause a feeling of the object being floating on air during simulation, if compared to MikuMikuDance.  Setting the factor to 10.0 will make the simulation closer to MikuMikuDance.  You can change the gravity scale by writing “gravity_factor=2.0”  in the configuration file (.mdf).
  • The rigid body of the floor (XZ plane) does not exist in the simulation.

Pressing “Shift+W” key in the window toggles the debug display of the rigid bodies.  The colors of the rigid bodies are based on their bone-association type.  Also pressing the “P” key will pause / resume the physics simulation, while keeping the physics status when paused.

=== Japanese ========================================

MMDAgentでは自然な動きをシミュレートするために物理演算ライブラリを用いています.MikuMikuDanceと同じライブラリを使用しており,物理演算用の定義を含むモデルがMMDAgentでも利用可能です.主要な違いは以下のとおりです.

  • 重力係数の倍率が異なります.MMDAgent のデフォルトは2.0 で,MikuMikuDanceに比べ浮いているように感じるかもしれません.10.0とするとMikuMikuDance に近い挙動になります.設定するには設定ファイル(.mdf)の中に「gravity_factor=2.0」のように値を指定します.
  • 床(XZ平面)には剛体が入っていません.

「Shift+W」キーで物理剛体の表示を切り替えられます.表示は物理剛体のボーン関連タイプによって色分けされています.また,「P」キーで物理演算を一時停止・再開することができ,停止前後で各剛体の挙動は維持されます.

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